نویسنده : بهروز صادق مقدم ; ساعت ۱٢:۳٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/٧/۱۸

هوالباقی

خانواده محترم رازی

درگذشت نابهنگام پدری مهربان و همسری دلسوز را به شما  خانواده داغدار تسلیت گفته   و اینک ما را در اندوه از دست دادن مهربانی ،چون                     ((احمد رازی ))    شریک بدانید.از خداوند متعال برای آن مرحوم آمرزش و برای شما عزیزان صبری عظیم خواهانیم.

                               مرکز آموزشی کامران مولوی





کلمات کلیدی :خبر



ABR

نویسنده : بهروز صادق مقدم ; ساعت ۱:٠۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/٧/۱٢

ABR

مقدمه:

ثبت فعالیت بیوالکتریک خود بخودی و تصادفی، بدون وجود محرک حسی که توسط دستگاه عصبی مرکزی تولید می شود الکتروانسفالوگرام (EEG) نامیده می شود. در حضور محرک حسی الگوی فعالیت تغییراتی پیدا می کند که وابسته به محرک است و می توان آن را با استفاده از روشهای خاصی از EEG استخراج کرد که حاصل آن به نام پتانسیل های برانگیخته شنوایی (Auditory Evokted potentials) شناخته می شود. فعالیت مغز که توسط اصوات برانگیخته می شود، توسط الکترودهایی که در مناطق خاصی روی جمجمه نصب می شوند دریافت می گردد.و........





کلمات کلیدی :مقالات- آموزش و کلمات کلیدی :توانبخشی ناشنوایان و کلمات کلیدی :درباره شنوایی بدانیم!




نویسنده : بهروز صادق مقدم ; ساعت ۱:٠٠ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/٧/۱٢

مقدمه:

براساس تعریف ASHA در سال 1984،‏‏توان بخشی شنوایی عبارت از مجموعه ی از خدمات و شیوه هایی برای آسان نمودن ارتباط دریافتی و بیانی مناسب در افراد دچار کاهش شنوایی است.(آلپینر.1993) تیم توان بخشی شنوایی که شامل: شنوایی شناس‏‏‎‎، آسیب شناس گفتار و زبان،روان شناس،مددکار،معلم کودک دچار آسیب





کلمات کلیدی :مقالات- آموزش و کلمات کلیدی :درباره شنوایی بدانیم!




نویسنده : بهروز صادق مقدم ; ساعت ۱٢:٥٤ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/٧/۱٢

مقدمه

مشاهده ی گوینده نه تنها درک گفتار شنیده شده را در حضور نویز بهبود می بخشد بلکه حتی می تواند چگونگی درک یک صدا را نیز متاثر کند.

لب خوانی می تواند نقشی اساسی در بهبود ارتباطات ،افزایش استفاده از سمعک ودیگر وسایل تقویتی داشته، ابزاری . هماهنگ

کننده در زندگی روزمره در خانواده و اجتماع به حساب آید

هرچه میزان آسیب شنوایی بیشتر باشد ،فرد بیشتر متکی به اطلاعات بینایی برای برقراری ارتباط می شود. فرد آسیب دیده شنوایی به طور ذاتی دارای این توانایی است که نقص خود را در مورد اطلاعات شنیداری با لب خوانی جبران کند

......................





کلمات کلیدی :مقالات- آموزش




نویسنده : بهروز صادق مقدم ; ساعت ۱٠:٥٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٧/۸

محمدهادی محمدی

فدراسیون جهانی ناشنوایان از ۲۱ تا ۲۷ سپتامبر (۳۰ شهریور تا ۵ مهر) سال ۲۰۰۹ را به عنوان هفته جهانی ناشنوایان اعلام کرده است. انگیزه اصلی از این کار این است که مردم عادی و جامعه هایی که ناشنوایان در آن زندگی می کنند بتوانند با فرهنگ و نیازهای ناشنوایان آشنا شوند.

روز جهانی ناشنوایان چندین دهه پیشینه دارد. فدراسیون جهانی ناشنوایان برای نخستین بار در سال ۱۹۵۸یک روز در هفته پایانی سپتامبر را برای توجه به موضوع حقوق و نیازهای ناشنوایان اختصاص داد. کمی بعدتر این روز به هفته جهانی ناشنوایان تبدیل شد. برخی از کشورها همواره یکشنبه آخر ماه سپتامبر را به عنوان روزی برای توجه به حقوق ناشنوایان و توجه همگان به موضوع های مربوط به ناشنوایان  و هفته پیش از آن هفته جهانی ناشنوایان درنظر گرفته اند و در این روز جامعه های ناشنوایان و آموزش و پرورش و نهادهای وابسته مراسم گوناگونی به مناسبت این روز و هفته برگزار می کنند. 

اکنون بیش از ۴۰۰ سال از زمانی می گذرد که برخی از آموزشگران برجسته اروپایی به موضوع آموزش کودکان ناشنوا توجه کردند  و در این زمینه کارهای گوناگونی را انجام دادند. اما در حقیقت از سده هژدهم بود که آموزش سازمان یافته کودکان ناشنوا مورد توجه قرار گرفت. نخستین کسی که در جهان پس از رنسانس به موضوع ناشنوایان توجه نشان داد کشیش انسانگرا و آموزشگر آلمانی رودلف اگروکولا Rudolf Agricola بود که در  سال ۱۵۲۱ با ایمان به این که می شود کودکان ناشنوا را خواندن و نوشتن یا زبان آموخت بخشی از زندگی خود را وقف این کار کرد.
 پس از او دوره ای از توجه پزشکان به توانایی های شنوایی کودکان و کار روی این موضوع جلب شد. همزمان به جنبش روشنگری در اروپا، در سال ۱۷۶۰نخستین موسسه رسمی که به آموزش کودکان ناشنوا و گنگ اختصاص داشت در پاریس آغاز به کار کرد. پس از آن نخستین مدرسه ناشنوایان به سال ۱۸۱۷ در امریکا از سوی ماسون کاگسول، ‌توماس کالودت و لورنت کلرک پایه گذاشه شد. این پدیده سرآغاز آموزش و پرورش ناشنوایان بود. در ایران کار آموزش به ناشنوایان به فداکاری های آموزشگر برجسته روزگار نوگرایی ایرانیان جبار باغچه بان از سال ۱۳۰۳ پایه گذاشته شد و پس از آن او برای بیش از چهل سال زندگی اش را در این راه گذاشت. در این چهل سال کار فردی او سرانجام به نهادی اجتماعی و فرهنگی تبدیل شد و اکنون هزاران کودک ناشنوا در ایران آموزش های ویژه خود را دارند.

 









نویسنده : بهروز صادق مقدم ; ساعت ۱٠:٤٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٧/۸

بیش از یک هزار دانش آموز ناشنوای کشور پیش دبستانی هستند

تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۰۷/۰۷/۸۸


رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ،گفت: یک هزار و ‪ ۵۶۹نفر از دانش آموزان ناشنوای سراسر کشور در مقطع پیش دبستانی تحصیل می‌کنند.

سوسن کشاورز روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیش از ‪ ۱۲هزار دانش آموز ناشنوا و نیمه شنوا در کشور وجود دارند که از این تعداد پنج هزار و ‪ ۸۲۱نفر در مقطع دبستان تحصیل می‌کنند.

به گفته وی ، دو هزار و ‪ ۶۰۲نفر از ناشنوایان و کم شنوایان در مقطع راهنمایی و دو هزار و ‪ ۵۹۲نفر در مقطع دبیرستان مشغول به تحصیل هستند.

کشاورز افزود: پنج هزار و ‪ ۴۶۹نفر از دانش آموزان ناشنوا را دختران و هفت هزار و ‪ ۱۱۵نفر را پسران تشکیل می‌دهند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: گروه آموزشی دانش آموزان ناشنوا در سازمان آموزش و پرورش استثنایی با ‪ ۱۲هزار و ‪ ۵۸۴دانش آموز ناشنوا و نیمه شنوا در ‪ ۲هزار و ‪ ۲۸۶کلاس در کشور مشغول فعالیت است.

کشاورز افزود: اینک از آغاز آموزش ناشنوایان به شکل آموزشگاهی آن در ایران حدود ۸۵سال می‌گذرد و در این مدت در مقابل سابقه این نوع آموزش در جهان که از شروع آن بیش از دویست سال می‌گذرد، زیاد طولانی نیست.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به سیاست یکپارچه‌سازی آموزش و توانبخشی مبتنی بر جامعه و نزدیک شدن دانش آموزان استثنایی به جامعه عادی، هم اینک تعداد شش هزار و۹۶نفر دانش آموز نیمه شنوا که از بهره هوشی و استعداد تحصیلی خوبی برخوردارند طی ضوابطی در بین دانش آموزان عادی تلفیق و مشغول تحصیل هستند.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، ‪ ۲۴تا ‪ ۳۰سپتامبر هر سال از سوی مجامع جهانی به عنوان هفته جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است .

هدف از این نامگذاری، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته‌هایی از زبان اشاره و آگاهی دولت‌ها و همچنین عموم مردم از مشکلاتی است که این قشر با آن روبه رو هستند.

با آن که حدود ‪ ۴۰۰سال به طور پراکنده و ‪ ۲۰۰سال به طور انسجام یافته در دنیا با ناشنوایان کار آموزشی و تربیتی کرد ه‌اند در ایران سال ‪ ۱۳۰۳را می توان آغاز آموزش ناشنوایان به طریق علمی به حساب آورد که آغازگر و پیشگام تعلیم و تربیت کودکان ناشنوا در ایران زنده یاد جبار عسگر زاده ( باغچه بان) و محل شروع آن تبریز بود.

سپس در سال ‪ ۱۳۳۴کلنگ نخستین ساختمان ویژه ناشنوایان در یوسف آباد تهران زده شد و سال ‪ ۱۳۳۶این مدرسه با ظرفیت ‪ ۱۲۰دانش آموز افتتاح و بهره برداری شد.

کلینیک سنجش شنوایی باغچه بان در سال ‪ ۱۳۵۰به صورت رسمی کار سنجش دانش آموزان ناشنوا را به عهده گرفت و در چندین مدرسه ناشنوایان کلینیک سنجش شنوایی نیز دایر شده بود و جذب دانش آموزان ناشنوا از این طریق انجام می شد.

 





کلمات کلیدی :خبر