نویسنده : بهروز صادق مقدم ; ساعت ٧:۳٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/۳۱

تعامل چند جانبه برای حل مشکلات ناشنوایان

دکتر محمد کمالی

kamali@mkamali.com

   دوم تا هشتم مهرماه هر سال از سوی مجامع جهانی بعنوان هفته جهانی ناشنوایان انتخاب شده است . خوشبختانه در سال 80 شورای فرهنگ عمومی با پیشنهاد روز هشتم مهرماه بعنوان روز جهانی ناشنوایان در ایران موافقت نمود. بدیهی است هدف از برگزاری روزهای جهانی جلت توجه مردم جهان به مسائل و موضوعات مهم و ارزشمند برای جوامع است . تعبیر روز جهانی حکایت از آن دارد که آن پدیده ، به نوعی با تمامی مردم دنیا مرتبط است و موضوعی محلی یا ملی نیست بلکه جنبه عمومی و جهانی دارد. هر چند باید مطابق آن شعار معروف جهانی فکر کرد و محلی عمل نمود .

    ناشنوایان و کم شنوایان دسته ای از شهروندان در هر جامعه ای هستند که تنها در یکی از حواس خود دارای اختلالاتی هستند که ممکن است دامنه ای از کم شنوایی تا ناشنوایی مطلق را در برگیرد. لیکن آنچه اغلب مورد توجه عموم قرار نمی گیرد، سالم بودن مابقی اندامها، حواس و تفکر و اندیشه ناشنوایان است. نگرش منفی در جوامع نسبت به پدیده ناتوانی و معلولیت اغلب در مورد ناشنوایان که بلحاظ ظاهری قابل تشخیص هم نیستند، به نوعی بروز می نماید که بیشتر از سوی فرد دارای ناشنوایی اعمال می شود بدین صورت که بواسطه خجالت، ترس و از حضور در مجامع دوری می گزیند ، نزد دوستان، اقوام و فامیل نمی رود و گوشه گیری و انزوا یکی از معضلات اساسی و پیش رو برای ایشان است. هر چند باید پذیرفت که اجتماع و مردم نیز معمولأ رفتار مناسبی را از خود نشان نداده اند که فرد مبتلا به اختلال شوایی اینگونه منزوی می شود.

   امروزه با استفاده از روشهای پیشرفته و اغلب ساده امکان تشخیص کم شنوایی و ناشنوایی در دوران نوزادی امکان پذیر گردیده است و این امر از آن جهت اهمیت دارد که برنامه های درمانی و بویژه توانبخشی افراد مبتلا به اختلالات شنوایی باید در سنین پائین و بسیار سریع آغاز شود . از نظر متخصصین هر چه زمان تشخیص و آغاز برنامه های توانبخشی زودتر باشد ، امکان الحاق ، حضور در جامعه و ایفای نقش مؤثر در آن بشدت افرایش می یابد. حتی در برخی برنامه های درمانی از جمله کاشت حلزون بعد از گذشت از یک مرحه سنی اقدامی امکان پذیر نخواهد بود.

    آموزش و پرورش کودکان ناشنوا و کم شنوا نیز دارای اهمیتی اساسی است. هر چند در چند سال اخیر قدمهای مؤثری توسط سازمان آموزش و پرورش استثنائی برای بهبود این امر صورت گرفته است ، لیکن هنوز تا وضعیت مناسب ، گامهای فراوانی باقی است. استفاده از کلاسهای تلفیقی در مدارس عادی می باید در یک برنامه میان مدت جای خود را به آموزش فراگیر و حضور کودکان کم شنوا در مدارس عادی بدهد و این امر میسر نمی گردد مگر آنکه نظام آموزش و پرورش عادی، بیش از پیش خود را در این امر سهیم نماید. از سوی دیگر برای ورود به دانشگاه ها نیز برگزاری آزمون با استفاده از رابط ناشنوایان و وقت اضافی منظور شده است که متأسفانه در مورد آزمونهای کارشناسی ارشد گویا هنوز سازمان سنجش اقدامی در این زمینه نداشته است که انتظار می رود ، در آزمون سال جاری دقت نظر و توجه خود را شامل اینگونه داوطلبان بنماید.

   در طول چند سال گذشته امکان استفاده از برنامه های تلویزیونی با استفاده از رابط ناشنوایان آغاز گردیده است که بسیاری از ناشنوایان را قادر ساخته است تا بعد از گذشته سالها که تنها از تلویزیون صامت استفاده می کردند بتوانند با محتوا و گفتار برنامه ها و فیلم ها استفاده از رابط ناشنوایان در مورد فیلم ها وکارتونها برای اولین بار در ایران صورت گرفته است استفاده نمایند. اینک که با استفاده از فن آوری های نوین امکان استفاده از زیرنویس در سیما فراهم گردیده است ، ناشنوایان درخواستی را مطرح کرده اند تا در این زمینه هم اقدامی صورت پذیرد که سازمان صدا و سیما نیز با توجه به دلایل مختلف از جمله هزینه بالا، زمان طولانی برای تهیه آن و شاید مهمتر از آن اینکه شما فیلمی را که به زبان اصلی پخش می کنید، امکان زیرنویس فارسی دارید نه اینکه فیلمی که به زبان فارسی پخش می شود زیرنویس فارسی هم داشته باشد، امکان اقدام نداشته است. چنانچه امکان استفاده از decoder در منازل ناشنوایان فراهم می گردید و تلویزیون هم می توانست برخی برنامه ها را به این شکل و بر روی سیگنال مخصوصی برای این گروه پخش نماید، آنگاه مشکل فوق حل می گشت. همه اینها نیازمند تعاملی چند جانبه بین انجمن ها و خانواده های ناشنوایان، سازمان بهزیستی، سازمان آموزش و پرورش استثنائی و سازمان صدا و سیما که امید است به نتیجه مطلوبی دست یابند.

    در انتها به سهم خود این روز و هفته را به همه کم شنوایان و ناشنوایان عزیز کشورمان و خانواده های گرامی آنها تبریک می گوئیم





کلمات کلیدی :هفته جهانی ناشنوایان و کلمات کلیدی :مقالات- آموزش




نویسنده : بهروز صادق مقدم ; ساعت ٧:۳۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/۱٧

روان‌شناسی ناشنوایان

گفتگو با دکتر فربد فدایی

 

آقای دکتر! ما نمی‌دانیم یک کودک ناشنوا با چه مشکلاتی مواجه است و چه خلا‌های روانی در زندگی‌اش وجود دارد اما نامه‌ای که از دوست ناشنوایی در سن بلوغ برای ما فرستاده شده نشان می‌دهد مشکل او با همسالان شنوایش فرق دارد. درست متوجه شدیم؟





کلمات کلیدی :مقالات- آموزش




نویسنده : بهروز صادق مقدم ; ساعت ٧:٠٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/۱٧

Image

بسم الله الرحمن الرحیم

 

کانون ناشنوایان ایران
کانون ناشنوایان ایران کانون کانونها یا اتحادیه کانونهای ناشنوایان سراسر کشور

به عبارت دیگر فدراسیون ناشنوایان ایران است.

برای اطلاعات بیشتر به ادامه مطالب بروید.





کلمات کلیدی :مطالب آزاد و کلمات کلیدی :هفته جهانی ناشنوایان و کلمات کلیدی :خبر




نویسنده : بهروز صادق مقدم ; ساعت ٢:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/۱٢

 

درود بر تو که چشم ها و دستانت گویای عشق تو به بچه های خاموش است.

روزت مبارک