نویسنده : بهروز صادق مقدم ; ساعت ۱:٠٦ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۱/٢٩

در مکان هایی همچون کلاس درس ، رستوران ، باشگاهای ورزشی ، اتاق نشمین ، آشپزخانه و غیره ، مردم درباره نحوه به کارگیری مناسب زبان برای


در مکان هایی همچون کلاس درس ، رستوران ، باشگاهای ورزشی ، اتاق نشمین ، آشپزخانه و غیره ، مردم درباره نحوه به کارگیری مناسب زبان برای آموزش خواندن و نوشتن به کودکان ناشنوا صحبت می کنند. این موضوعی است که همواره در میان افراد شنوا مورد بحث بوده و همچنان هم هست و تقریبا همه آنها فراموش می کنند که نگرشها و اعمال آنها منعکس کننده گونه ای تبعیض آمیز از تفکر است که شنوا گرایی Audism نامیده می شود.
من در هرجلسه کارتیمی یا نشستی که شرکت کرده ام، جوانان و بزرگسالان ناشنوای حاضر شاهد این بوده اند که چگونه افراد شنوا بر ما و زبان اشاره مان کنترل و نظارت دارند.
بگذارید تفاوت میان شرایط لازم برای استخدام فردی که قرار است هرموضوع درسی را با زبان اشاره به شاگردان ناشنوا تدریس کند با فردی که زبان فرانسه را به عنوان زبان دوم به شاگردان شنوا درس می دهد ، را نشان دهم .

طی در خواست برای استخدام به عنوان دبیر زبان فرانسه ، لازم است که آموزگاران برای اثبات توانایی هایشان در زمینه آموزش کامل زبان فرانسه (نوشتاری و گفتاری) باید در طول مصاحبه شان فقط به زبان فرانسه صحبت کنند ؛ در حالی که در کلاس ناشنوایان بسیاری از آموزگاران شنوا علاقه مند هستند تا در طول تدریس به کودکان ناشنوا ، زبان اشاره آمریکایی را هم بیاموزند!
Image
برای کودکان ناشنوا همگام بودن با آموزگاران شنوا در یادگیری مطالبی که سعی در تدریسشان دارند، غیر ممکن است. چون آموزگاران شنوا درگیر زیادی در رابطه با فراگیری زبان اشاره از طریق تعامل با شاگردان ناشنوای شان دارند. در حالیکه لازم است که کودکان ناشنوا زبان اشاره مادری اشان را از الگوهای جوان ناشنوا بیاموزند و مضامین درسی را هم از آموزگاران ناشنوا یا آموزگاران شنوایی  که زبان اشاره آنها را به خوبی می دانند  ،  فرا بگیرند. این موضوع یکی از مسائل و دغدغه های امروزی جامعه ناشنوایان است.

مثال دیگری هم می زنم : 

در کلاس درسی دانشگاه گلودت ، اُستادی معتقد بود که قادر است با استفاده از روش اشاره همزمان Sim Com ( که اصطلاحاً اشاره ارتباطی می نامند) شاگردان ناشنوا را آموزش دهد.

اسکات لیدل Scott Liddell زبان شناس مشهور بین المللی ، عقاید این اُستاد را به چالش کشید.
شیوه تدریس وی در کلاس درسی که همان استفاده از روش Sim Com بود ، بر روی فیلم ویدیویی ضبط شد. بعد از گذشت 4 ماه ، اسکات از آن مدرس شنوا خواست تا فیلم ویدیویی ضبط شده را بدون صدا تماشا کند. حیرت آور است که وی قادر به تفسیر روش Sim Com خود نبود زیرا خودش هم زبان اشاره ای را که در کلاس به کار برده بود ، نمی فهمید!

واژه شنوا گرایی (= گرایش به شنوا شدن) Audismدر سال 1975 معرفی شد و تاکنون همچنان توسط محققان و پژوهشگران ناشنوا در قاره آمریکایی شمالی به کار می رود. این واژه هنوزهم در هیچ لغتنامه ای وجود ندارد.
هنوز ما در رویای آرمانشهر ناشنوایان هستیم!

یادآوری:
سایت رسمی مخصوص شنوا گرایی Audism که شامل اطلاعات سودمندی در زمینه نگرشهای منفی افراد شنوا نسبت به جامعه ناشنوایان می باشد :

دو سایت مفید دیگر:

http://audism.tv

http://en.wikipedia.org/wiki/Audism


یک جمله رایج در میان دیدگاههای شنوا گرایی نسبت به ناشنوایان:

!I'm better than you
( من از شما بهترم ، یعنی : بهتر می فهمم ! )




کلمات کلیدی :مقالات- آموزش